تكرا ر مكررات

هر چند ماه يك‌بار مراسمي به عنوان اجلاسيه خبرگان رهبري برگزار مي‌شود. روز گذشته نيز چهارمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم دقایقی قبل به ریاست احمد جنتی در مجلس قدیم شورای اسلامی آغاز شد. این نشست به مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود و اعضای مجلس خبرگان امروز پس از زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.
آغاز كار با طعنه به روحاني!
در ابتدا رييس مجلس خبرگان رهبری گفت: آقای رييس‌جمهور نگذارید انقلاب دست نااهلان بیفتد؛ در دستگاه شما کسانی هستند که حداکثر انقلابی نیستند و حداقل با انقلاب فاصله‌ دارند. جنتبي بابیان اینکه وظیفه ما تحکیم وحدت و انسجام بین همه اقشار ملت است، گفت: این وحدت و انسجام از دستاوردهای انقلاب است و همگی باید برای حراست از آن تلاش کنیم. رييس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مسائل امروز زیاد است و باید در درجه اول ببینیم در 40 سال انقلاب چه گذشته و در چه حالی هستیم و در آینده چه می‌خواهیم، گفت: دستاورد بسیار زیاد و غیرقابل شماری در این 40 سال داشته‌ایم و باید به آن‌ها دقت و توجه کرده و به دیگران نیز اعلام کنیم و صداوسیما نیز باید در این قضیه فعال باشند چون دستاوردهای بسیار عالی داشته‌ایم.جنتی با اشاره به مساله حجاب ضمن تاکید بر اینکه حجاب، عفت و شرافت زن است و باید حفظ شود، تصریح کرد: عده‌ای به هر دلیلی این مایه عفت را خدشه‌دار می‌کنند و امروز برخی حجاب اجباری را مطرح می‌کنند که مباحث مربوط به بی‌حجابی به‌نوعی ترویج فسق و فجور است. وی تاکید کرد: قانون اساسی بر پایه دین اسلام تشکیل‌شده و موضوع حجاب اجباری که مطرح می‌کنیم، دین اسلام و شرع است. رييس مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: اسلام با تظاهر به فساد و فسق به‌عنوان منکر و گناه برخورد می‌کند و باید با این حرکات برخورد شود. جنتی در ادامه با اشاره به دوران 40 ساله انقلاب اسلامی تصریح کرد: با همه دشمنی‌هایی که شد خوشبختانه ما در مدت این 40 سال موفق بودیم و در هشت سال جنگ تحمیلی علی‌رغم فشارهایی که به ما آوردند، مقاومت کردیم و نشان دادیم که اسلام توان مقابله و جنگ در جبهه حق را دارد و در عرصه سیاسی نیز می‌تواند موفق باشد.وی اولین دستاورد را دستاورد فرهنگی دانسته و خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم سایر دستاوردهای انقلاب لطمه بخورد.جنتی افزود: یکی از این وزارتخانه‌های پر رفت‌و‌آمد مرتب به من نامه می‌زند که افرادی در این مجموعه حضور دارند که اعتقادی به انقلاب ندارند و این سوال را مطرح می‌کنند چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند.
بازهم جنتي رييس‌ شد


در جریان چهارمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری انتخابات هیات‌ريیسه و اعضای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری برای دو سال آینده برگزار و جنتی كه به تازگي از امامت جمعه تهران كناره‌گيري كرده بود، از مجموع 78 رای 66 رای کسب کرد و دوباره به عنوان ريیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. برپایه این خبر آیت‌ا... فاضل گلپایگانی، دیگر کاندیدای ریاست خبرگان با پنج رای از ریاست خبرگان بازماند.آیت‌ا... هاشمی شاهرودی با 72 رای و آیت‌ا... موحدی کرمانی با 70 رای به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند. نمایندگان مجلس خبرگان، آیت‌ا...خاتمی را با 50 رای و آیت‌ا...کعبی را با 42 رای به‌عنوان منشی‌های هیات‌ريیسه برگزیدند. در رای‌گیری برای انتخاب منشی‌ها، آیت‌ا... کعبی جایگزین آیت‌ا... دری نجف‌آبادی شد.
گزارشي امنيتي
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه كه با برنامه اعلام شده جزو سخنرانان مراسم بود در ميان خبرگان گفت: ما باید برای مقابله با چالش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی، از دستاوردهای دفاعی و موشکی خود دفاع کنیم و دستگاه دیپلماسی از این قدرت بازدارنده، بهره‌ لازم را ببرد. وي با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت:‌ سال 96 سال شکست داعش و تکفیرهای مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی در عراق و سوریه بود که بزرگ‌ترین پیروزی جبهه مقاومت اسلامی در منطقه محسوب می شود. فرمانده سپاه افزود: از طرف دیگر، سال 96 سال غلبه قدرت مقاومت در منطقه است که نمونه بارز این ادعا ساقط کردن هواپیمای 16- اف رژیم صهیونیستی توسط ارتش سوریه بود که در نوع خود سابقه نداشت و این اتفاق در پرتو پیروزی های مقاومت در منطقه است و شکست بسیار بزرگی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی بود. جعفری همچنین با اشاره به اغتشاشات دی ماه به تشریح برخی زمینه‌های بروز این اغتشاشات پرداخت و گفت: بهره‌برداری دشمنان از فضای مجازی در بروز این ناهنجاری‌ها بسیار موثر بود. اگر چه با تدابیر اتخاذ شده و حضور به موقع مردم، توطئه دشمنان در این غائله نیز خنثی شد. وی افزود: مقام معظم رهبری، مسیر انقلاب اسلامی را که حضرت امام‌(ره) پایه‌گذاری کردند با صلابت ادامه می دهند. فرمانده سپاه با اشاره به فرصت ها و چالش های جمهوری اسلامی گفت: تمامی چالش ها و تهدیدات خارجی علیه انقلاب اسلامی به فرصت های بی نظیر برای انقلاب اسلامی مبدل شده است و این امر از برکات انقلاب ماست؛ همان‌طور که در کشور عراق شاهدیم با ظهور داعش نیروهای حشدالشعبی که نوعی الگوگیری از بسیج مردمی جمهوری اسلامی در طول دوران دفاع مقدس است، شکل گرفتند. در سوریه هم نیروهای مردمی با سازماندهی علیه داعش به پا خاستند. وی تصریح کرد: در عراق و سوریه این نیروی مردمی بود که تهدید و توطئه دشمنان و معارضان را به فرصت تبدیل کرد. سردار جعفری خاطرنشان کرد: امروز پشت اسرايیل از وجود و تشکیل همین تشکل های مردمی در عراق، سوریه، فلسطین و یمن و لبنان به لرزه در آمده است. در یک کلام می توان گفت ما به یک دستور الهی و قرآنی و یک اصل اساسی انقلاب اسلامی یعنی اصل ظلم‌ستیزی و قیام علیه مستکبران عمل کردیم که با نصرت‌ها و امدادهای غیبی الهی همراه بوده است.
حواشي نشست خبرگان
شايد يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي اين نشست، خوش و بش روحاني و رييسي بود. اقدامي كه مورد توجه خبرنگاران و عكاسان بود. صندلی شماره 12 در ردیف نخست به مرحوم آیت‌ا... نصرا... شاه‌آبادی اختصاص داشت که جنتی نیز در ابتدای سخنان خود درگذشت این عضو خبرگان در روز گذشته را تسلیت گفت. پس از اتمام سخنان جنتی، حسن روحانی جزو اولین نفراتی بود که بلافاصله صحن خبرگان را ترک کرد.